Komunikačné zručnosti
Bodkovaná
Cieľ: vedieť identifikovať znaky prostredníctvom neverbálnej komunikácie, naučiť sa spolupracovať
Vek: od 6 rokov
Pomôcky: malé farbené samolepiace papieriky
Postup: Deti sa postavia do kruhu. Vedúci hry každému nalepí na čelo malý farebný samolepiaci papierik, tak aby všetky farby boli v rovnakom pomere. Úlohou detí je vytvoriť skupiny podľa farieb na čelách. Podmienkou je, že deti nesmú si skladať papieriky z čela, verbálne sa dohovárať, ukazovať na farby v triede.
Reflexia: Ako ste sa cítili pri hraní tejto hry? Kto a ako Vám najviac pomáhal? Páčila sa Vám farba vašej bodky, odráža Vašu osobnosť, máte radi túto farbu?
Zberači
Cieľ: rozvíjať neverbálnu komunikáciu, schopnosť rýchlo sa rozhodnúť
Vek: od 6 rokov
Pomôcky: pravítka, perá, kružidlá, zošity, peračníky, knihy...
Postup: Po miestnosti porozmiestňujeme predmety, ktorý by malo byť dvakrát toľko ako detí. Deti vytvoria trojice alebo dvojice, ktorá sa pochytajú za ruky. Na vopred dohodnutý signál sa každá skupina snaží nazbierať čo najviac predmetov bez toho, aby sa rozprávali alebo pustili.
Reflexia: Ktorej dvojici sa darilo najviac a prečo? Kto rozhodoval? Ako ste sa cítili pri hre? Čo by Vám pomohlo aby ste nazbierali o niečo viac predmetov?
Spolupráca
Pexeso
Cieľ: viesť skupinu detí k vzájomnej kooperácií, uvedomeniu si jej významu
Vek: od 6 rokov
Pomôcky: tabuľa alebo plagát, krieda alebo fixka
Postup: deti rozdelíme do skupín podľa počtu hráčov. Vedúci hry si dopredu pripraví rozprávkové dvojice, napr. 1. Kubko
2. Shrek
3. Pat
4. Marienka
5. Mat
6. Fiona a pod.
Potom napíše na tabuľu čísla podľa počtu rozprávkových bytosti od jedná do.... Deti po skupinách hovoria čísla. Vedúci hry po tom čo si skupina vyberie jedno číslo, ktoré nahlas vyslovia prečíta meno rozprávkovej postavy. Následne skupina povie druhé číslo a vedúci prečíta meno rozprávkovej postavy. Ak skupina uhádla čísla z tabule sa vyškrtnú a skupina získava bod. Ak nie pokračuje takýmto istým spôsobom druhá skupina.
Kresba vo dvojici
Cieľ: rozvoj spolupráca a neverbálnej komunikácie
Vek: od 6 rokov
Pomôcky: čisté papiere a písacie potreby
Postup: Deti rozdelíme do dvojíc. Každá dvojica dostane čistý papier a ceruzku, ktorou budú spoločne kresliť obrázok, napr. dom zo záhradou a psom.
Reflexia: Ako sa Vám kreslilo? Kto bol dominantný z dvojice? Ako sa cítil submisívny hráč a ako dominantný hráč? Kedy by sa Vám kreslilo lepšie?
Ja správa
Bodliak a ruža
Cieľ: rozvoj verbálnej komunikácie a ja správy a spätnej väzby.
Vek: od 6 rokov
Pomôcky: pripravená maketa bodliaka a ruže
Postup: Rodičia po tom čo spozorovali, že ich dieťa použilo nejakú zručnosť alebo naopak nepoužilo zručnosť v situácii, ktorá si to vyžadovala. Môžu ohodnotiť svoje detí tak, že prídu k dieťati a povedia mu: Tento bodliak ti dáva, za to že ma hnevá, keď.... pretože.......preto navrhujem.... a opačne túto ružu ti dávam za to, že oceňujem..... Bolo by dobre keby si dieťa tieto bodliaky a ruže lepilo na nejaké viditeľné miesto, aby ich malo stále na očiach a vedelo za čo ich dostalo.
P